Dag 14 - vrijdag 10 oktober - Kasane (Botswana)

Chobe Safari Lodge - 264 ++ km

Ons was aangeraden om de wat langere weg door een wildpark te maken, op het kaartje de C49. Het eerste deel ging erg snel want het was inmiddels een asfaltweg geworden. maar wild zagen we niet, en het was erg eentonig. Helaas kwam er niet alleen een einde aan het asfalt, maar erger nog was dat we op een noodweg langs de oorspronkelijke gravelweg moesten rijden: heel mul zand, smel en veel werkverkeer - en dat over zo'n 100 kilometer. Een slechte keuze dus. We reden vervolgens redelijk vlot over een asfaltweg van Sesheke naar de grens, maar ook dit was vrij eentonig.

De grens over naar Botswana was behoorlijk wat gedoe; eerst de veterinaire controle dwz over een mat met de schoenen - zelfs de wandelschoenen uit de auto - en de auto door een bak met ontsmettingsmiddel; toen de papiermolen bij de douane, dwz allemaal weer een formulier invullen met alle gegevens, plus de auto inklaren. Na de grens wilden we eigenlijk langs de rivier rijden, maar dan moest je eerst contant een (behoorlijk) bedrag in pula's betalen. dat hadden we uiteindelijk, maar toen bleek het een behoorlijk mul pad te zijn en we moesten nog heel wat kilometers - dus zagen we hier toch maar van af en kozen de grote weg, zodat we rond een uur of vier toch bij het hotel waren. Na het betrekken van de kamers gingen we nog snel even geld halen, bier (in het weekend wordt niets verkocht!) en wat levensmiddelen.

Kasane (8000 inwoners) bijna ligt op het vierlandenpunt NamibiŰ-Zambia-Botswana-Zimbabwe. Meer over Kasane. Hier komen de rivieren Zambezi en Chobe samen die vervolgens als Zambezi verder oostwaarts stromen om 80 kilometer verderop als Victoria Watervallen naar beneden te storten.
Kasane heeft een aantal belangrijke voorzieningen zoals banken, winkels, benzinestations, douane Ún een vliegveld. Inmiddels een levendig dorpje. Kasane is een handige uitvalsbasis om tochten te maken naar de Victoria Falls. Deze watervallen op de grens van Zambia en Zimbabwe liggen 80 kilometer oostwaarts van Kasane.

Kasane heeft een tiental lodges gelegen aan de rivier die zich vooral richten op bootcruises en jeepsafari's in het Chobe National Park. Vooral de bootcruises zijn bijzonder, zeker als er grote troepen olifanten water komen drinken aan de oevers van de rivier. Ondertussen liggen er talloze nijlpaarden met hun kop boven water, glijden krokodillen met een plons het water in en laten troepen zebra's, kudu's en andere antilopen zich bij het water zien.
De meeste lodges bieden naast de bootcruises de mogelijkheid tot een jeepsafari in het Chobe National Park. De safari's concentreren zich overwegend op de wegen rondom de rivier - het trekkende wild naar het water maakt de kans op het zien van wild bij de rivier nu eenmaal het grootst.

Chobe Safari Lodge
Tel: (+267) 625 0 336
17░48'21.49"Z 25░ 8'48.17"O

We bleven hier 3 nachten. We maakten de dag na aankomst een excursie naar de Victoria Watervallen, en de dag daarna 's morgens eerst een jeepsafari (gamedrive) waar we niet zoveel grote dieren zagen en vervolgens gingen we met onze eigen huurauto het park in waar we langs dezelfde route nu talloze olifanten troffen. Aan het einde van de middag deden we nog een boottocht - geweldig, we zagen heel wat dieren. De excursies kun je in het hotel regelen, dat gaat allemaal prima. vooraf hadden we al via de reisagent een trip naar de Victoria watervallen geboekt, maar die moest hier herbevestigd worden. Die excursie, hoewel erg duur voor alleen vervoer per bus, was prima geregeld en zeer de moeite waard. Het is wel een heel gedoe om langs de Zimbabwaanse douane te komen. We gingen met een moderne touringcar vol over de eentonige weg naar Victoria Falls en werden bij het park afgezet. 's middags om 15 uur werden we weer opgepikt en eerst nog naar de lokale souvenirmarkt gebracht waar we heel wat kochten met de meegebrachte dollars.

De beoordelingen op TripAdvisor klopten deels. Het hotel - want dat is het - is groot, maar al enkele tientallen jaren oud. Wel redelijk onderhouden, maar bijvoorbeeld de airco's maken enorm lawaai en zijn niet goed te bedienen. In de tuin zeer brutale apen, je kunt niets op het balkon neerleggen. Het eten is prima, maar prijzig vergeleken bij andere plekken. Er is een souvenirwinkel in het hotel met ruime keuze, maar vlak buiten de poort is er ook een. De bank is nog geen 100 meter lopen, daarnaast is een drankwinkel en een grote supermarkt. Internetten kon je alleen doen bij de receptie, er stonden twee bankjes. De derde avond was er een (spontaan?) optreden van een dansgroep, helaas niet goed te zien omdat het vrij donker was en men niet de moeite nam om het bij te lichten.