Dag 13 - donderdag 9 oktober - Kongola

Mazambala Island Lodge - 240 km

Nog verder de Caprivistrook in, over de asfaltweg B8. Het heet hier Bwabwata National Park. Bij de brug over de Kwandorivier was een politiepost en daarna zagen we het bord dat ons voor de lodge naar rechts stuurde, een klein weggetje in. We reden eerst maar even door om te tanken, zagen toen twee grote souvenirwinkels waar we uitgebreid inkopen deden: twee beeldjes voor ons zelf, een een stel schaaltjes als cadeautjes. De grote winkel was van een co÷peratie van dorpen uit de buurt, elk stuk houtsnijwerk had een label met de naam en het dorp van de maker.

Terug naar het weggetje richting de lodge, na een paar kilometer stopte die bij een soort haventje. Onder een afdak met bankjes werden we verwelkomd en moesten we wachten op de boot die ons ging ophalen. Dat was een soort aluminium ponton met sterke buitenboordmotor. vier stoeltjes er op, al onze bagage aan boord en scheuren maar door de rietkragen. Dat duurde zo'n 20 minuten, waarbij we onderweg nog nijlpaarden zagen dobberen.

Men stond ons al op te wachten bij de haven van de lodge, een Afrikaans sprekend blank meisje dat ons wegwijs maakte en de sleutels van de huisjes gaf. Die stonden onder een paar grote bomen aan een soort binnentuin met banken rondom waar een groot vuur brandde, vooral tegen de muggen. Het hoofdgebouw had twee verdiepingen, onder waren kantoren en keuken, op de verdieping was een enorm restaurant waar een grote trap heen leidde. Vanaf het restaurant ging een brug naar de uitzichttoren, die nog een verdieping had waar je met een Robinson-achtige trap naar toe kon. Op beide verdiepingen van de toren banken om van het uitzicht te kunnen genieten. dat was een wijds panorama, de rivier kon je tussen al het groen niet duidelijk zien. We zagen overigens vanaf de toren geen dieren! Ook de Afrikaans sprekende eigenaar, een oudere heer, was zeer gastvrij.

Daarnaast het zwembad, waar we ruim een uur van genoten hebben. Daarna gingen we een boottocht maken, weer zo'n pontonachtig geval met sterke motor. de barman was onze gids, en deed het heel goed. We konden onderweg drinken wat we wilden, hij had een koelbox vol meegenomen. We maakten een uitgebreide toer over een aantal van de vele armen van de rivier en zagen heel wat wild, waaronder nijlpaarden - ook een op de kant - en een olifant. Verder heel veel vogels, en uiteraard antilopen en springbokken.

Het diner, in het gezellige restaurant, was in buffetvorm (maar zonder keuze) en heel lekker. Ook het ontbijt, de volgende morgen, was prima. Internetten was hier heel duur dus dat hebben we maar een nacht overgeslagen. 's Nachts was er een waterleiding gebroken achter ons huisje, waardoor het hele kamp zonder water kwam, erg lastig bij wassen en toiletbezoek.

We werden weer netjes, apart - nadat een grote groep vertrokken was - weggebracht naar de auto en vervolgden onze weg.

Mazambala Lodge
17░49'18.59"Z - 23░20'7.36"O

De beoordelingen op TripAdvisor konden we onderschrijven.